TEORI / FALSAFAH
Teori
yang digunakan adalah teori humanistik. Mazhab humanis berpendapat pembelajaran
manusia bergantung kepada emosi dan perasaannya. Seorang ahli mazhab ini, Carl
Rogers menyatakan bahawa setiap individu itu mempunyai cara belajar yang
berbeza dengan individu yang lain.
Oleh
itu, strategi dan pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran hendaklah
dirancang dan disusun mengikut kehendak
dan perkembangan emosi pelajar itu.
Beliau juga menjelaskan bahawa setiap individu mempunyai potensi dan
keinginan untuk mencapai kecemerlangan kendiri. Maka, guru hendaklah menjaga
kendiri pelajar dan memberi bimbingan supaya potensi mereka dapat
diperkembangkan ke tahap optimum.
Teori
ini juga menekankan maklum balas pelajar sebagai aspek penting dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Menurut beliau, objektif pengajaran yang
ditentukan harus sesuai dengan pengetahuan sedia ada pelajar. Kemudian, kaedah
mengajar harus dipilih berdasarkan objektif pengajaran dan pengetahuan sedia
ada pelajar.
Seterusnya,
penilaian harus dijalankan ke atas segala proses pengajaran dengan tujuan untuk
mengesan kelemahan, agar guru dapat mengubahsuai proses pengajarannya, demi
meningkatkan keberkesanan pengajaran pada masa hadapan. Kesimpulannya, proses pengajaran dan pembalajaran perlu
menitikberatkan langkah-langkah pengajaran iaitu perancangan, pelaksanaan,
penilaian dan maklum balas.
Say No To Plagarisme!!!
No comments:
Post a Comment